fredag 10 augusti 2012

The House of Rogat Demazien

Hallå där och välkomna till Kryptan, min nya blogg där jag recenserar moduler till gamla versioner av Dungeons & Dragons. Jag tänkte mjukstarta det här projektet med en mindre modul, The House of Rogat Demazien av Gabor Lux.

Premissen är mycket enkel. I ett märkligt hus i stadens tiggarkvarter har illusionisten Rogat Demazien sin bonad, ett enkelt hus som inte matchar hans status i samhället och alla är överrens om att inuti dväljs väldiga skatter. Några gånger om året reser han bort och lämnar då sin bostad obevakad. Två gånger har tjuvar försökt bryta sig in i huset, men ingen har någonsin återvänt. Nu är herr Demazien återigen bortrest.

Allt som följer denna mycket enkla inledning är en beskrivning av huset, de labyrintiska underjordiska gångarna under huset samt de kringliggande byggnaderna. Det finns alltså ingen tänkt händelseutveckling, eller ens någon anledning att bryta sig in i huset annat än rollpersonernas egen nyfikenhet. Det är fullt möjligt för spelledaren att plantera någon sorts McGuffin i huset för att öka rollpersonernas motivation att undersöka huset, men med den spelgrupp jag spelar med brukar rykten om att andra personer äger något värdefullt normalt räcka för att väcka intresse och jag förmodar att Gabor Lux spelgrupp fungerar likadant.

Det finns inte något enskilt sätt att ta sig in i huset, eller någon särskild slutpunkt att nå. Det går att göra försök via ytterdörren, från taket, från underjorden eller utifrån något av de angränsande husen. Det hela beror på vad spelarna och deras rollpersoner är intresserade av att undersöka. Såväl de underjordiska gångarna under huset och de angränsande huset, samt huset självt, är fyllt av spännande överraskningar. En illusionist som Rogat Demazien har givetvis inte lämnat sin bostad helt obevakad, allt från lömska tricks till faktiska väktare finns utplacerade runtom i huset. Särskilt huset har flera väldigt spännande rum, med unika och magiska fällor som verkligen anstår en framstående illusionist. För intelligenta och modiga rollpersoner med tur finns fina skatter att hämta, men när vi spelade kom två av fem rollpersoner undan med blotta förskräckelsen och ett fång broderade kuddar. Labyrinterna under huset bjuder även de på en speciell överraskning.

Modulen är inte längre än 16 sidor inklusive omslagsbild (omsorgsfullt ritad i Paint) och kartan (också ritad i Paint), men är ett häpnadsväckande exempel på nästan perfekt speldesign. Angreppsmöjligheterna är nästan obegränsade och spelarfriheten är närmast total. Det finns mycket att se och uppleva och det märks att Gabor Lux kan sin Conan fram och baklänges. Han har producerat en verklig pulppärla i modulform.

För den som är obekant med den här typen av öppen och användningsorienterad moduldesign kan den dock framstå som litet torr och svår att ta sig an. Vi bjuds inte på någon prosa eller förslag på hur modulen kan spelas. Eftersom modulen ändå är såpass kort tycker jag dock att det är en utmärkt introduktion till den här typen av moduldesign.

4 / 5 - En utmärkt pulppärla med närmast perfekt speldesign och många kreativa möten.

The House of Rogat Demazien släpptes som en gratismodul på Judge's Guild hemsida, som fanmaterial. Du kan få tag på den alldeles gratis här: http://www.judgesguild.com/fans/index.html

Gabor Lux, också känd som Melan, har släppt flera moduler via Judge's Guild fansida, där The Garden of al-Astorion är den främsta. Han har även skrivit Isles on an Emerald Sea-serien för fanzinet Knockspell. Han har även skrivit ett spegelmanifest till Matt Finchs Old School Primer, som är värd att läsa.

6 kommentarer:

  1. Stor gräddbakelse till dig
    Tycker att du möjligen kan spoila lite mera, det är skoj.
    En länk till spegelmanifestet skulle vara tipp topp.

    SvaraRadera
  2. Trevligt! Ser fram emot framtida recenssioner!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Jag ska spoila lite mer framöver.

    Här finns Gabor Lux alternate primer: http://fomalhaut.lfg.hu/2011/04/08/the-alternate-primer-for-old-school-gaming/

    SvaraRadera
  4. Tack för att du har skapat det som har potential att bli Sveriges bästa rollspelsblogg!

    Det var länge sedan jag läste det här äventyret och var inne på JG:s fansida. Ett tag var alla nedladdningslänkar döda där, men nu verkar det mesta funka.

    Egentligen så föredrar jag recensioner av tryckta köpeäventyr (gratisgrejer är lättare att kolla upp själv), men med Melans grejer kan man nog göra ett undantag :). Däremot skulle jag gärna se en post där du listar de gratisgrejer som är värda att titta extra på (men du behöver inte lägga ned lika mycket tid på själva recensionen, ett par rader räcker).

    SvaraRadera
  5. Tack själv för de fina orden!

    Det är faktiskt bara Melans grejjer som är gratis som jag kommer på är tillräckligt intressanta för att recensera (men jag blir hemskt gärna motbevisad, om du som läser vet en bra gratismodul jag borde spana in, berätta gärna om den!). Det mesta jag kommer att recensera kommer att ha funnits i tryckt form någon gång, även om det kanske inte finns i butik längre.

    SvaraRadera
  6. Jag kan faktiskt inte komma på någon gratismodul som jag känner att du behöver utvärdera (som sagt är de ju enkla att utvärdera själv). Så därför tycker jag att du måste utvärdera gratismoduler som inte jag känner till ;).

    SvaraRadera